RPH MINGGU KE-9
(24.02.2014-28.02.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
24/02/2014
(Isnin)
25/02/2014
(Selasa)
26/02/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ BAB 2: Malayan
Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Bendera UMNO
dan Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Melukis bendera dan lambang UMNO.
2. Menyatakan perkembangan UMNO sehingga tahun 1948.
3. Memerihalkan tentang rundingan kea rah penggubalan
Persekutuan Tanah Melayu.
Aras 2:
1. Menjelaskan usaha-usaha merangka Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1948
|
|
Konsep dan Istilah
|
Persekutuan, perlembagaan rakyat.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kewajipan
untuk memelihara dan mempertahankan hak
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
dan melukis bendera UMNO serta menghuraikan penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu 1948 kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan
3G memberi respon dan maklum balas
yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 81 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
24.02.2014/Isnin
25.02.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ Unit 7: Wira Bangsa
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Hubung
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Hubung kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Hubung kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Hubung untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan kata hubung dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B
dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan
1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Hubung. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
26.02.2014/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ Unit 7: Wira Bangsa
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Peribahasa
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Peribahasa kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Peribahasa kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Peribahasa untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan kata hubung dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
27.02.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Novel: Istana Menanti
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara
rawak untuk menceritakan semula jalan cerita novel Istana Menanti ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari sinopsis, tema,
persoalan, plot, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan novel yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B memberikan
respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas
dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran
yang relevan. Oleh itu, 80% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
24/02/2014 (Isnin)
26/02/2014 (Rabu)
28/02/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Ciri-Ciri Utama Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan ciri-ciri
utama Persekutuan Tanah Melayu.
2.
Mengumpul maklumat
penentangan AMCJA-PUTERA terhadap Persekutuan Tanah Melayu.
Aras 2:
1.
Menghuraikan ciri-ciri
Persekutuan Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung,
kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, ketuanan Melayu,
kerakyatan, perlembagaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keluruhan Perlembagaan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai ciri-ciri
utama Persekutuan Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
27.02.2014/ Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya
|
Bil Pelajar 1 G: 32/33
|
Tajuk
|
Penggunaan Jalan
Raya dan Masalahnya.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Membentangkan idea bagi menjelaskan
masalah pengguna jalan raya dengan
menggunakan kata, istilah, frasa dan ayat yang tepat berdasarkan grafik.
2.
Mengemukakan soalan dan jawapan
yang mudah tentang penggunaan jalan raya untuk berkongsi idea, pengetahuan
dan pengalaman.
3.
Menulis rumusan tentang masalah
nahas jalan raya di Malaysia dan trauma akibat nahas.
|
|
KBT
|
Pengurusan grafik
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Membentangkan idea.
2.
Memberikan respon.
3.
Mencatatkan maklumat.
4.
Menulis rumusan.
5.
Rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di
kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh
itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
28.02.2014/ Jumaat
|
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya
|
Bil Pelajar 1 G: 32/33
|
Tajuk
|
Berjalan
Membelakangkan Lalu Lintas.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencipta skrip iklan dengan
pengucapan dan slogan yang menarik perhatian pendengar.
2.
Mengemukakan fakta sebagai bukti
untuk meyakinkan orang lain agar menjadi pengguna jalan raya yang bijak.
3.
Menyebut faktor risiko yang boleh meletakkan pejalan
kaki dalam bahaya dan menerangkan kesan daripada perlakuan berisiko mereka.
|
|
KBT
|
Mereka cipta
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Mendengar dan memahami.
2.
Mencipta iklan.
3.
Rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di
kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh
itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment