RPH MINGGU KE-16 ( 21-04-2014 HINGGA
25-04-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
21/04/2014 (Isnin)
22/04/2014 (Selasa)
23/04/2014 (Rabu)
|
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
16/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Kerjasama Kaum Ke Arah Berkerajaan Sendiri.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan
Sistem Ahli 1951
2. Meny atakan
sy arat-syarat pindaan kerakyatan 1952
Aras 2:
1.
Menghuraikan kesan-kesan pindaan keraky atan 1952
|
|
Konsep dan Istilah
|
Kerjasama kaum, Pilihan ray a, Perikatan, Manifesto, Pilihan Ray a
Majlis
Bandaran, Pilihan Raya Negeri, Pilihan Ray a Umum.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni,
bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan tentang kerjasama kaum kea
rah berkerajaan sendiri itu penting untuk mecapai perpaduan dengan mengaitkan
topik ini dengan isu-isu semasa.
3.
Guru juga menerangkan istilah-istilah yang
tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan
3G berjalan seperti yang dirancang.
Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
21.04.2014/Isnin
22.04.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
16/ Unit 10: Lima
Langkawi
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Sendi Nama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang kata sendi nama.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata sendi nama
kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
23.04.2014/Rabu
24.04.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
16/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Komsas: Sajak: Kian Kita Lupa
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk mendeklamasikan sajak ini
dengan intonasi yang betul dan sesuai.
2.
Guru kemudian menerangkan tema, persoalan,
nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran kepada
pelajar.
3.
Guru menguji pelajar dengan
memberikan latihan berkenaan cerpen Tempang.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
21/04/2014 (Isnin)
23/04/2014 (Rabu)
25/04/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
16/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Pembentukan Parti Perikatan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Meny
atakan tentang pembentukan Parti Perikatan
Aras 2:
1.
Mewajarkan
Pembentukan Parti Perikatan dalam pilihan ray a dalam pilihan raya
|
|
Konsep dan Istilah
|
Kerjasama kaum, Pilihan ray a, Perikatan, Manifesto, Pilihan Ray a
Majlis
Bandaran, Pilihan Raya Negeri, Pilihan Ray a Umum.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan tentang pembentukan Parti
Perikatan itu penting untuk mecapai perpaduan dengan mengaitkan topik ini
dengan isu-isu semasa.
3.
Guru juga menerangkan istilah-istilah yang
tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
24.04.2014/ Khamis
25.04.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
16/ Karangan
Berbantukan Bahan Rangsangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Pengangkutan Awam.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1. Menulis
karangan berbantukan bahan
rangsangan dengan betul.
2. Mengembangkan
isi-isi karangan ini berdasarkan gambar
yang telah diberikan.
3. Mengarang
karangan ini dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, buku rujukan B.M, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan surat
rasmi dengan betul.
2.
Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang
telah diberi.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment