Sunday 11 May 2014

RPH MINGGU KE-16

RPH MINGGU KE-16 ( 21-04-2014 HINGGA 25-04-2014)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
21/04/2014 (Isnin)
22/04/2014 (Selasa)
23/04/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
16/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Kerjasama Kaum Ke Arah Berkerajaan Sendiri.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Memerihalkan Sistem Ahli 1951
2.       Meny atakan sy arat-syarat pindaan kerakyatan 1952     
Aras 2:
1.       Menghuraikan kesan-kesan pindaan keraky atan 1952
Konsep dan Istilah
Kerjasama kaumPilihan ray aPerikatanManifesto,  Pilihan Ray a Majlis
Bandaran,  Pilihan Raya Negeri,  Pilihan Ray a Umum.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang kerjasama kaum kea rah berkerajaan sendiri itu penting untuk mecapai perpaduan dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.




Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
21.04.2014/Isnin
22.04.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
16/ Unit 10: Lima Langkawi
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Sendi Nama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memahami maksud kata sendi nama.
  2. Membezakan antara jenis-jenis kata sendi nama.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menyoal pelajar tentang kata sendi nama.
2.       Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.       Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata sendi nama kepada pelajar di papan hitam.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan soalan yang telah ditanya.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
23.04.2014/Rabu
24.04.2014/Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
16/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Komsas: Sajak: Kian Kita Lupa
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Mendeklamasikan sajak dengan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan tema, persoalan,nada, bentuk dan cirri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru memilih pelajar secara rawak untuk mendeklamasikan sajak ini dengan intonasi yang betul dan sesuai.
2.       Guru kemudian menerangkan tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran kepada pelajar.
3.       Guru menguji pelajar dengan memberikan latihan berkenaan cerpen Tempang.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang relevan.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
21/04/2014 (Isnin)
23/04/2014 (Rabu)
25/04/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
16/  BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Pembentukan Parti Perikatan
Hasil Pembelajaran

Aras 1:
1.       Meny atakan tentang pembentukan Parti Perikatan

Aras 2:
1.       Mewajarkan Pembentukan Parti Perikatan dalam pilihan ray a dalam pilihan raya
Konsep dan Istilah
Kerjasama kaumPilihan ray aPerikatanManifesto,  Pilihan Ray a Majlis
Bandaran,  Pilihan Raya Negeri,  Pilihan Ray a Umum.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang pembentukan Parti Perikatan itu penting untuk mecapai perpaduan dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
24.04.2014/ Khamis
25.04.2014/ Jumaat
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
16/ Karangan Berbantukan Bahan Rangsangan
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
Tajuk
 Pengangkutan Awam.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan  berbantukan bahan rangsangan  dengan betul.
2.       Mengembangkan isi-isi karangan ini berdasarkan gambar  yang telah diberikan.
3.       Mengarang karangan ini dengan lengkap.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, buku rujukan B.M, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan surat rasmi dengan betul.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.

No comments:

Post a Comment