RPH MINGGU KE-17 ( 28-04-2014 HINGGA
02-05-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
28/04/2014 (Isnin)
29/04/2014 (Selasa)
30/04/2014 (Rabu)
|
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
17/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Negeri
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan tuntutan pilihan ray a
2.
Mengumpul
maklumat tentang Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Ray a Umum 1955
Aras 2:
1.
Membincangkan
kepentingan pilihan raya
2.
Membandingkan
Pilihan Ray a Majlis Bandaran dan Pilihan Ray a Umum 1955
|
|
Konsep dan Istilah
|
Kerjasama kaum, Pilihan ray a, Perikatan, Manifesto, Pilihan Ray a
Majlis
Bandaran, Pilihan Raya Negeri, Pilihan Ray a Umum.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni,
bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan tentang Pilihan Raya
Bandaran dan Pilihan Raya Negeri dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu
semasa.
3.
Guru juga menerangkan istilah-istilah yang
tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan
3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
28.04.2014/Isnin
29.04.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
17/ Unit 10: Lima
Langkawi
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Arah dan Kata Bilangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai kata arah
dan kata bilangan.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata arah dan kata
bilangan kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
30.04.2014/Rabu
01.05.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
17/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Komsas: Pantun Empat Kerat Agama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk mendeklamasikan pantun ini
dengan intonasi yang betul dan sesuai.
2.
Guru kemudian menerangkan tema,
persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran kepada pelajar.
3.
Guru menguji pelajar dengan
memberikan latihan berkenaan pantun Empat Kerat Agama ini .
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
28/04/2014 (Isnin)
30/04/2014 (Rabu)
02/05/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
17/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Sambungan: Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan
Raya Negeri
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1. Memerihalkan tuntutan pilihan ray a
2.
Mengumpul
maklumat tentang Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Umum 1955
Aras 2:
1.
Membincangkan
kepentingan pilihan raya
2.
Membandingkan
Pilihan Ray a Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Umum 1955
|
|
Konsep dan Istilah
|
Kerjasama
kaum, Pilihan ray a,
Perikatan, Manifesto, Pilihan Ray a Majlis
Bandaran, Pilihan Raya Negeri, Pilihan Ray a Umum.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan tentang Pilihan Raya Negeri
dan Pilihan Raya Majlis Bandaran kepada pelajar dengan mengaitkan topik ini
dengan isu-isu semasa.
3.
Guru juga menerangkan istilah-istilah yang
tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
01.05.2014/ Khamis
02.05.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
17/ Karangan
Berbantukan Bahan Rangsangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Sambungan: Pengangkutan
Awam.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis karangan berbantukan bahan rangsangan dengan betul.
2.
Mengembangkan isi-isi karangan ini berdasarkan
gambar yang telah diberikan.
3. Mengarang karangan ini dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, buku rujukan B.M, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan surat
rasmi dengan betul.
2.
Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang
telah diberi.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment