RPH MINGGU KE-15 ( 14-04-2014 HINGGA
17-04-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
14/04/2014 (Isnin)
15/04/2014 (Selasa)
16/04/2014 (Rabu)
|
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Ke Arah Mencapai Perpaduan Kaum.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan
kandungan Laporan Barnes, Fenn Wu, dan Ordinan Pelajaran 1952.
2.
Memerihalkan tentang Jawatankuasa Hubungan
Antara Kaum
3.
Mengumpul maklumat tentang parti-parti
politik (UMNO,MCA, MIC, IMP, PAS, Parti Negara).
Aras 2:
1.
Membandingkan kandungan Laporan Barnes,
Laporan Fenn-Wu dan Ordinan Pelajaran 1952
2.
Membincangkan peranan y ang dimainkan oleh
pemimpin berbilang kaum untuk mencapai perpaduan
|
|
Konsep dan Istilah
|
Jawatankuasa,
Ordinan Pelajaran, Sistem
pendidikan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Sentiasa bersatu untuk mencapai kejayaan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan tentang kerjasama kaum itu
penting untuk mecapai perpaduan dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu
semasa.
3.
Guru juga menerangkan istilah-istilah yang
tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan
3G berjalan seperti yang dirancang.
Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada
guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
14.04.2014/Isnin
15.04.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ Unit 10: Lima Langkawi
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Nafi dan Kata Pemeri
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang kata nafi dan kata pemeri.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata nafi dan kata
pemeri kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
16.04.2014/Rabu
17.04.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Komsas: Drama: Tempang
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas
mengenai cerpen Tempang.
2.
Guru kemudian menerangkan sinopsis,
tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, latar, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran kepada pelajar.
3.
Guru menguji pelajar dengan
memberikan latihan berkenaan cerpen Tempang.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
14/04/2014 (Isnin)
16/04/2014 (Rabu)
17/04/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Pendidikan Alat Perpaduan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 2:
1.
Membincangkan
peranan y ang dimainkan oleh pemimpin berbilang kaum untuk mencapai perpaduan.
2.
Membincangkan
kepentingan pendidikan dalam usaha mewujudkan perpaduan
|
|
Konsep dan Istilah
|
Jawatankuasa, Ordinan Pelajaran, Sistem pendidikan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Sentiasa bersatu untuk mencapai kejayaan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan tentang kerjasama kaum itu
penting untuk mecapai perpaduan melalui pendidikan dengan mengaitkan topik
ini dengan isu-isu semasa.
3.
Guru juga menerangkan istilah-istilah yang
tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. . Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
16.04.2014/ Khamis
17.04.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ Karangan Jenis
Berita
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Karangan Berita:
Larian Merentas Desa.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis karangan berita menggunakan
format yang betul.
2.
Mengembangkan isi-isi karangan
berita yang telah diberikan.
3. Mengarang karangan berita dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan
berita dengan betul.
2.
Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang telah
diberi.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment