Sunday 11 May 2014

RPH MINGGU KE-15

RPH MINGGU KE-15 ( 14-04-2014 HINGGA 17-04-2014)


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
14/04/2014 (Isnin)
15/04/2014 (Selasa)
16/04/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
15/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Ke Arah Mencapai Perpaduan Kaum.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                         
1.       Menyatakan kandungan Laporan Barnes, Fenn Wu, dan Ordinan Pelajaran 1952.
2.       Memerihalkan tentang Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum
3.       Mengumpul maklumat tentang parti-parti politik (UMNO,MCA, MIC, IMP, PAS, Parti Negara).
Aras 2:
1.       Membandingkan kandungan Laporan Barnes, Laporan Fenn-Wu dan Ordinan Pelajaran 1952
2.       Membincangkan peranan y ang dimainkan oleh pemimpin berbilang kaum untuk mencapai perpaduan
Konsep dan Istilah
Jawatankuasa,  Ordinan Pelajaran,  Sistem pendidikan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Sentiasa bersatu untuk mencapai kejayaan
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang kerjasama kaum itu penting untuk mecapai perpaduan dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
14.04.2014/Isnin
15.04.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
15/ Unit 10: Lima Langkawi
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Nafi dan Kata Pemeri
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memahami maksud kata nafi dan kata pemeri.
  2. Membezakan antara jenis-jenis kata nafi dan kata pemeri.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menyoal pelajar tentang kata nafi dan kata pemeri.
2.       Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.       Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata nafi dan kata pemeri kepada pelajar di papan hitam.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan soalan yang telah ditanya.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
16.04.2014/Rabu
17.04.2014/Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
15/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Komsas: Drama: Tempang
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menceritakan kembali secara ringkas cerpen Tempang.
  2. Menyatakan sinopsis, tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas mengenai cerpen Tempang.
2.       Guru kemudian menerangkan sinopsis, tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran kepada pelajar.
3.       Guru menguji pelajar dengan memberikan latihan berkenaan cerpen Tempang.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang relevan.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
14/04/2014 (Isnin)
16/04/2014 (Rabu)
17/04/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
15/  BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Pendidikan Alat Perpaduan
Hasil Pembelajaran

Aras 2:
1.       Membincangkan peranan y ang dimainkan oleh pemimpin berbilang kaum untuk mencapai perpaduan.
2.       Membincangkan kepentingan pendidikan dalam usaha mewujudkan perpaduan
Konsep dan Istilah
Jawatankuasa,  Ordinan Pelajaran,  Sistem pendidikan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Sentiasa bersatu untuk mencapai kejayaan
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang kerjasama kaum itu penting untuk mecapai perpaduan melalui pendidikan dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. .  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
16.04.2014/ Khamis
17.04.2014/ Jumaat
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
15/ Karangan Jenis Berita
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
Tajuk
 Karangan Berita: Larian Merentas Desa.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan berita menggunakan format yang betul.
2.       Mengembangkan isi-isi karangan berita yang telah diberikan.
3.       Mengarang karangan berita dengan lengkap.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan berita dengan betul.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.

No comments:

Post a Comment