RPH MINGGU KE-27 ( 30-06-2014 HINGGA
04-06-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
30/06/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 4.35-5.10 (3G)
Masa: 5.10-6.20 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ Mesyuarat PT3 (Sejarah)
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Mesyuarat PT3 (Sejarah)
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan
3G tidak berjalan seperti yang
dirancang. Guru menghadiri mensyuarat PT3. P&P kelas-kelas ini akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
01.07.2014/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ Unit 10: Lima
Langkawi
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Arah dan Kata Bilangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai kata arah
dan kata bilangan.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata arah dan kata
bilangan kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02.07.2014/Rabu
03.07.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Komsas: Drama: Mendung Hitam Beralih Jua
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan jalan cerita
drama ini dengan betul dan sesuai.
2.
Guru kemudian menerangkan sinopsis,
tema, persoalan, plot, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran kepada pelajar.
3.
Guru menguji pelajar dengan
memberikan latihan berkenaan drama ini.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan sinopsis, tema, persoalan, plot, watak dan
perwatakan, latar, nilai dan pengajaran yang relevan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
02/07/2014 (Rabu)
03/07/2014 (Khamis)
04/07/2014 (Jumaat)
|
Masa: 5.10-6.20 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Masa: 5.10-6.20 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ Peperiksaan PT3 Sejarah
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PEPERIKSAAN PT3 ( Pengenalan
Rencana Sejarah PT3)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Pengenalan
tajuk rencana.
2.
Mengumpul
maklumat dari pelbagai sumber untuk menghasilkan rencana yang baik.
Aras 2:
1.
Membuat
objektif kajian rencana.
2.
Menyediakan
kaedah kajian rencana.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perpaduan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
kertas soalan PT3.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengedarkan keras soalan PT3 kepada
semua pelajar.
2.
Guru menjelaskan proses yang betul untuk membuat
kajian rencana yang betul dan tepat.
3.
Guru juga menerangkan tajuk kajian rencana
yang sesuai untuk kajian pelajar masing-masing.
4.
Pelajar melengkapkan tugasan rencana
masing-masing dan menghantar setiap tugasan mereka selepas selesai waktu
P&P.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
03.07.2014/ Khamis
04.07.2014/ Jumaat
|
Masa: 5.10-6.20 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ Ringkasan Karangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Isu Pembuangan
Sampah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis ringkasan karangan dengan
betul.
2.
Mengembangkan isi-isi karangan ini
berdasarkan petikan yang telah dikaji.
3. Mengarang karangan ini dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, buku rujukan B.M, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis ringkasan
karangan dengan betul.
2.
Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang
telah diberi.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment