RPH MINGGU KE-33( 11-08-2014 HINGGA
15-08-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
11/08/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
33/ BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Perlembagaan Merdeka
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Menyenaraikan kandungan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Aras 2:
1.
Membincangkan
kewujudan amalan toleransi dan
musyawarah semasa pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan
toleransi, bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pakatan murni menjamin perpaduan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topic pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu 1957.
3.
Guru juga menerangkan isi Perjanjian London
1956 kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
12.08.2014/Selasa
|
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Unit 17: Pulau
Percutian
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Imbuhan Pinjaman
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai imbuhan
pinjaman.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual jenis-jenis imbuhan pinjaman kepada pelajar di
papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
13.08.2014/Rabu
14.08.2014/Khamis
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
33/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Sajak: Kian Kita Lupa
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan
Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan
Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk membaca sajak dengan intonasi
yang betul.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, gaya
bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan sajak yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B
dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan
1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Rata-rata
pelajar di kedua-dua kelas dapat membaca sajak dengan intonasi yang betul.
Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
13/08/2014 (Rabu)
14/08/2014 (Khamis)
15/08/2014 (Jumaat)
|
Masa: 5.10-6.20 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Masa: 5.10-6.20 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
33/ BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Sambungan: Perlembagaan Merdeka
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Menyenaraikan kandungan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Aras 2:
1.
Membincangkan
kewujudan amalan toleransi dan
musyawarah semasa pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan
toleransi, bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pakatan murni menjamin perpaduan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topic pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu 1957.
3.
Guru juga menerangkan isi Perjanjian London
1956 kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
14.08.2014/ Khamis
15.08.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
33: Karangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Karangan Berita: Larian Merentas
Desa.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Menulis
karangan berita menggunakan format yang betul.
2. Mengembangkan
isi-isi karangan berita yang telah diberikan.
3. Mengarang
karangan berita dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati,
kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tentang cara yang betul
untuk menulis karangan berita dengan betul.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar
mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 82% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment