Monday 1 September 2014

RPH MINGGU KE-33

RPH MINGGU KE-33( 11-08-2014 HINGGA 15-08-2014)


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
11/08/2014 (Isnin)
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
Minggu/Tunjang
33/  BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Perlembagaan Merdeka
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Menyenaraikan kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Aras 2:
1.       Membincangkan kewujudan  amalan toleransi dan musyawarah semasa pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. 
Konsep dan Istilah
Amalan toleransi, bahasa rasmi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Pakatan murni menjamin perpaduan.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topic pengajaran pada hari ini.
2.      Guru menjelaskan  kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
3.       Guru juga menerangkan isi Perjanjian London 1956 kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.       Pelajar melengkapkan nota masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
12.08.2014/Selasa
Masa: 12.05-1.05 ptg (1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
33/ Unit 17: Pulau Percutian
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Imbuhan Pinjaman
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memahami maksud Imbuhan Pinjaman.
  2. Membezakan antara jenis-jenis Imbuhan Pinjaman.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai imbuhan pinjaman.
2.       Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.       Guru melukis jadual jenis-jenis imbuhan pinjaman kepada pelajar di papan hitam.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan soalan yang telah ditanya.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
13.08.2014/Rabu
14.08.2014/Khamis
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
33/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
Sajak: Kian Kita Lupa
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam sajak ini.
  2. Memberikan tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam sajak ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru memilih pelajar secara rawak untuk membaca sajak dengan intonasi yang betul.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan sajak yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Rata-rata pelajar di kedua-dua kelas dapat membaca sajak dengan intonasi yang betul. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
13/08/2014 (Rabu)
14/08/2014 (Khamis)
15/08/2014 (Jumaat)
  Masa: 5.10-6.20 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Masa: 5.10-6.20 (3F)
Minggu/Tunjang
33/  BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Sambungan: Perlembagaan Merdeka
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Menyenaraikan kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Aras 2:
1.       Membincangkan kewujudan  amalan toleransi dan musyawarah semasa pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. 
Konsep dan Istilah
Amalan toleransi, bahasa rasmi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Pakatan murni menjamin perpaduan.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topic pengajaran pada hari ini.
2.      Guru menjelaskan  kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
3.       Guru juga menerangkan isi Perjanjian London 1956 kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.       Pelajar melengkapkan nota masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
14.08.2014/ Khamis
15.08.2014/Jumaat
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
33: Karangan
Bil Pelajar 1 B: 32/32
                  1 G: 31/31
Tajuk
Karangan Berita: Larian Merentas Desa.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan berita menggunakan format yang betul.
2.       Mengembangkan isi-isi karangan berita yang telah diberikan.
3.       Mengarang karangan berita dengan lengkap.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan berita dengan betul.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 82% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


No comments:

Post a Comment