RPH MINGGU KE-34(18-08-2014 HINGGA
22-08-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
18/08/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PEMASYURAN KEMERDEKAAN
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Menceritakan peristiwa pengisytiharan
Kemerdekaan Persekutuan
Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
Aras 2:
1.
Membandingkan
syarat-syarat kerakyatan 1952 dengan dengan syarat-syarat kerakyatan 1957.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan
toleransi, bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pakatan murni menjamin perpaduan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topic pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan peristiwa Pemasyuran Kemerdekaan kepada para
pelajar.
3.
Guru juga menerangkan perjalanan peristiwa
pemasyuran kemerdekaan kepada pelajar
berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas
tingkatan 3B, 3F dan 3G memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan
tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
19.08.2014/Selasa
|
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ Unit 18: Alam
Warisan Kita
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
FRASA
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai Frasa.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual jenis-jenis Frasa kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
20.08.2014/Rabu
21.08.2014/Khamis
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Sajak: Lebah dan Madu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur,
berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2. Guru memberi latihan berkenaan dengan
sajak yang telah dipelajari.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
20/08/2014 (Rabu)
21/08/2014 (Khamis)
22/08/2014 (Jumaat)
|
20/08/2014 (Rabu)
21/08/2014 (Khamis)
22/08/2014 (Jumaat)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Sambungan: PEMASYURAN KEMERDEKAAN
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Menceritakan peristiwa pengisytiharan
Kemerdekaan Persekutuan
Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
Aras 2:
1.
Membandingkan
syarat-syarat kerakyatan 1952 dengan dengan syarat-syarat kerakyatan 1957.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan
toleransi, bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pakatan murni menjamin perpaduan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topic pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan peristiwa Pemasyuran Kemerdekaan kepada para
pelajar.
3.
Guru juga menerangkan perjalanan peristiwa
pemasyuran kemerdekaan kepada pelajar
berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
21.08.2014/ Khamis
22.08.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
34: Karangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Hukuman Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Mencari
isi-isi penting yang berkaitan dengan keburukan amalan merokok.
2. Menulis
ringkasan karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati,
kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tentang cara yang betul
untuk mengenalpasti isi-isi penting dalam teks yang telah disediakan.
2. Guru menerangkan bahawa ringkasan
karangan hanya perlu mempunyai satu perenggan sahaja.
3. Guru kemudian menyuruh pelajar
menggariskan isi-isi penting dalam penting.
4. Guru memberi latihan karangan ini kepada
pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah
dipelajari.
5. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment