RPH MINGGU KE-40(29-09-2014 HINGGA
03-10-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
29/09/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.00-5.10 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ BAB 7: PEMBENTUKAN PERSEKUTUAN MALAYSIA
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
GAGASAN PERSEKUTUAN MALAYSIA
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Mentafsir konsep Gagasan Malaysia.
2.
Menyatakan sebab pembentukan Malaysia.
3.
Mengumpul maklumat tentang idea-idea
pembentukan Malaysia.
Aras 2:
1.
Menguhungkaitkan
dengan pembentukan Malaysia, kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura.
2.
Menghuraikan
sebab pembentukan Malaysia dengan scenario politik semasa.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Gagasan
Malaysia, Persekutuan Malaysia, kaum, etnik
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan Gagasan Persekutuan Malaysia kepada para
pelajar.
3.
Guru juga menerangkan Matlamat Pembentukan
Malaysia kepada pelajar berpandukan
buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
30.09.2014/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.45 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Unit 25: Parlimen
Negara Kita
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Ayat Majmuk Gabungan,
Ayat Majmuk Pancangan, Ayat Komplemen
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai Ayat Ayat Majmuk
Gabungan, Ayat Majmuk Pancangan, Ayat Komplemen.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual mengenai jenis-jenis Ayat Majmuk
Gabungan, Ayat Majmuk Pancangan, Ayat Komplemen kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
01.10.2014/Rabu
02.10.2014/Khamis
|
Masa: 2.35-3.20 ptg
(1B)
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Cerpen:
Trauma Embah.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi
penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku
teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru berbincang
bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2.
Guru memberi latihan
berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
3.
Pelajar menyalin
nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Semua murid
di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran
apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di
kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
01/10/2014 (Rabu)
02/10/2014 (Khamis)
03/10/2014 (Jumaat)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.00-4.45 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ BAB 7: PEMBENTUKAN PERSEKUTUAN MALAYSIA
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PERJANJIAN DAN PENGISYTIHARAAN
MALAYSIA
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Mengumpul maklumat tentang keahlian dan
kepentingan Mesyuarat Persatuan Parlimen Komanwel.
2.
Menytakan usaha kerajaan Malaysia dan
Indonesia mencapai perpaduan.
Aras 2:
1.
Membincangkan
kegigihan kerjaan dan rakyat menghadapi konfrontasi.
2.
Menjelaskan
kewajaran tindakan Indonesia melancarkan konfrontasi.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Gagasan
Malaysia, Persekutuan Malaysia, kaum, etnik
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan perjanjian dan pengisytiharaan Malaysia kepada para pelajar.
3.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02.10.2014/ Khamis
03.10.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 2.35- 3.45 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
40: Sambungan: Karangan: Ucapan, Syarahan,
Ceramah
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Menjaga Kebersihan di
Sekolah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan kebersihan di sekolah.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan
Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan
Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang format yang betul untuk mengarang karangan
syarahan dengan betul.
2.
Guru menerangkan bahawa karangan syarahan perlu mempunyai lima
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menghurai dan mengembangkan isi-isi
penting.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G
berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon
yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph hinggaminggu 40 untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
"Dan ketahuilah bahawasanya harta kekayaan dan anak kamu adalah cubaan hidup dan sesungguhnya di sisi Allah lah pahala yang amat besar"- Al Anfal 8:28)