RPH MINGGU KE- 7 (09.02.2015-13.02.2015)
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.02.2015/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1C)
Masa:4.35-5.10 ptg (1L)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
|
Bil Pelajar 1 C: 32/32
Bil Pelajar 1 L: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Adjektif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati,
kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Adjektif. kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Adjektif. kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata
Adjektif.untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C
dan 1L memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Adjektif. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
09/02/2015 (Isnin)
10/02/2015 (Rabu)
|
Masa: 3.25-4.00 (3K)
Masa:
3.25-4.00 (3D)
Masa:
4.35-5.10 (3J)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ BAB 2:
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
29 (3K), 30,(3D), 31 (3J)
|
Tajuk
|
Malayan
Union- Ciri-Ciri Malayan Union
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab penubuhan Malayan Union.
2. Mengemukakan cirri-ciri Perlembagaan Malayan Union.
3. Mentakrifkan konsep Jus Soli
Aras 2:
1. Menghuraikan syarat-syarat kerakyatan Malayan Union.
2. Menjelaskan maksud sultan kehilangan kuasa dalam
kerajaan Malayan Union.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli,
tunjuk perasaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kekalkan
kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
pertubuhan Malayan Union, tujuan penubuhan Malayan Union dan cirri-ciri
Malayan Union kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D,3K dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3D, 3K dan 3J
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. 84 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk
kelas 3D, 3K dan 3J mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10.02.2015/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1C).
Masa: 5.10-6.10 ptg
(1L).
|
Minggu/Tunjang
|
7/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 C: 32/32
Bil Pelajar 1 L: 37/37
|
Tajuk
|
Cerpen: Oren
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara
rawak untuk melakonkan semula watak dalam drama ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,
plot, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C
dan 1L memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengjaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
11/02/2015 (Rabu)
|
Masa: 12.50-2.00 (3K)
Masa:
3.25-4.00 (3D)
Masa: 4.35-5.45 (3J)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
|
Bil Pelajar: 39 (3K), 30,(3D), 30(3J)
|
Tajuk
|
Reaksi Penduduk Tempatan terhadap
Malayan Union – Faktor Penentangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyatakan faktor
penentangan terhadap Malayan Union.
Aras 2:
1.
Menghuraikan faktor penentangan terhadap Malayan Union.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung,
kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar reaksi
penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D, 3K
dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan
3D, 3K dan 3J memberi respon dan
maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3D, 3K dan 3L mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
12.02.2015/Khamis
13.02.2015/ Jumaat
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1L)
: 3.25-4.35 ptg (1C)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
|
Bil Pelajar 1 L: 36/36
Bil Pelajar 1 C: 32/32
|
Tajuk
|
Penggunaan Jalan Raya dan Masalahnya.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Membentangkan idea bagi menjelaskan
masalah pengguna jalan raya dengan
menggunakan kata, istilah, frasa dan ayat yang tepat berdasarkan grafik.
2.
Mengemukakan soalan dan jawapan
yang mudah tentang penggunaan jalan raya untuk berkongsi idea, pengetahuan
dan pengalaman.
3.
Menulis rumusan tentang masalah
nahas jalan raya di Malaysia dan trauma akibat nahas.
|
|
KBT
|
Pengurusan grafik
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Membentangkan idea.
2.
Memberikan respon.
3.
Mencatatkan maklumat.
4.
Menulis rumusan.
5.
Rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G
berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik
sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan
mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
12/02/2015 (Khamis)
13/02/2015 (Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20 (3K)
Masa: 4.00-5.10 (3D)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
|
Bil Pelajar: 39 (3K), 30,(3D),
|
Tajuk
|
Sambungan: Reaksi Penduduk Tempatan
terhadap Malayan Union – Faktor Penentangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyatakan faktor
penentangan terhadap Malayan Union.
Aras 2:
1.
Menghuraikan faktor penentangan terhadap Malayan Union.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung, kempen,
kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar reaksi
penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D, 3K
dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan
3D, 3K dan 3J memberi respon dan
maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3D, 3K dan 3L mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment