RPH MINGGU
KE-27. (01.07.2013-05.07.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
01/07/2013 (Isnin)
04/07/2013 (Khamis)
05/07/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
27/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Perubahan Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan yang
terdapat di negeri Sarawak.
2. Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh
James Brooke.
Aras 2:
1:
Menghuraikan perubahan ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial
yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan
pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86%
daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P
kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada
pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 1 (B1D1E9 dan B1D1E10) di
ketiga-tiga kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
01.07.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ Unit 16: Pengembaraan Misteri
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Kata Terbitan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan
dan kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud kata terbitan
kepada pelajar.
2. Guru menerangkan contoh ayat kata
terbitan dan jenis-jenis kata terbitan
kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02.07.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Cerpen: Tukang Lama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas mengenai cerpen Tukang
Lama ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
cerpen yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
01/07/2013 (Isnin)
03/07/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Perubahan Sosial DiBawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan
yang terdapat di negeri Sarawak.
2. Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh
James Brooke.
Aras 2:
1: Menghuraikan perubahan
ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial
yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan
pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86%
daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P
kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada
pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 2 (B2D1E7 dan B2D1E8) di
ketiga-tiga kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
02/07/2013 (Selasa)
04/07/2013 (Khamis)
05/07/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi Sarawak
Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Perubahan Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan perubahan sosial yang dilakukan dibawah
pemerintahan Brooke.
2. Menamakan bandar-bandar baru aiaitu Kuching, Miri
dan Sibu.
Aras 2: Pelajar dapat:
1. Membincangkan perubahan sosial yang dilakukan oleh
keluarga Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
4.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
5.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial
yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan
pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
6.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86%
daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P
kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada
pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 3 dan BAND 4 (B3D1E6 dan
B3D1E7) dan (B4DIE5 dan B4DIE6) di kelas 2B dan 2C manakala kelas 2M hanya
beberapa orang pelajar sahaja yang diuji dengan BAND 3.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
03/07/2013 (Rabu)
04/07/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
27/ Ringkasan Karangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 31/33
|
Tajuk
|
Isu: Aktiviti Semasa
Musim Cuti Persekolahan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Mencari
isi penting dalam petikan yang diberi berpandukan soalan dengan betul.
2. Mengubah
isi-isi penting dengan menggunakan
ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.
3. Mengarang
dan meringkaskan isi-isi penting ini menjadi ringkasan karangan yang lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, buku rujukan
B.M, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tentang cara yang betul
untuk meringkaskan karangan.
2. Guru kemudian memberi petikan karangan
dan menyuruh pelajar mencari isi-isi penting berpandukan soalan.
3. Guru kemudian menyuruh pelajar
meringkaskan isi-isi penting yang dicari dengan ayat sendiri tanpa mengubah
maksud asal ayat tersebut.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
meringkaskan karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Tahniah.Cikgu telah menyediakan blog RPH yang lengkap dan cukup terperinci. Sikit demi sikit muat naik pautan-pautan yang berkaitan untuk tambah baik blog cikgu. Terima kasih.
ReplyDeleteTerima kasih kerana telah menyediakan blog rph dengan lengkap, kemas dan menarik.
ReplyDeleteKekalkan usaha murni ini.