Thursday 11 July 2013

RPH MINGGU KE-27

RPH MINGGU KE-27. (01.07.2013-05.07.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
01/07/2013 (Isnin)
04/07/2013 (Khamis)
05/07/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
27/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Sambungan: Perubahan Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan yang terdapat di negeri Sarawak.
2.       Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh James Brooke.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan perubahan ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
Konsep dan Istilah
Kerahan tenaga, Raja Putih, Monarki.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersikap kepimpinan cemerlang.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial  yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 1 (B1D1E9 dan B1D1E10) di ketiga-tiga kelas.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
01.07.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
27/ Unit 16: Pengembaraan Misteri
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk
Kata Terbitan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud kata terbitan.
  2. Menyenaraikan jenis-jenis kata terbitan.
  3. Membezakan jenis-jenis kata terbitan.
  4. Menggunakan kata terbitan dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan dan kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud kata terbitan kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan contoh ayat kata terbitan dan jenis-jenis kata terbitan  kepada pelajar.
3.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
02.07.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
27/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk
Cerpen: Tukang Lama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Menyatakan sinopsis cerpen Tukang Lama ini.
    2. Memberikan tema, persoalan, latar, plot, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen Tukang Lama ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku Antologi Kasut Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas mengenai cerpen Tukang Lama ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, latar, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
01/07/2013 (Isnin)
03/07/2013 (Rabu)
Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
27/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
Bil Pelajar: 35 (2M)
Tajuk
Sambungan: Perubahan Sosial DiBawah Pentadbiran Keluarga Brooke
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan yang terdapat di negeri Sarawak.
2.       Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh James Brooke.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan perubahan ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
Konsep dan Istilah
Kerahan tenaga, Raja Putih, Monarki.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersikap kepimpinan cemerlang.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial  yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 2 (B2D1E7 dan B2D1E8) di ketiga-tiga kelas.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
02/07/2013 (Selasa)
04/07/2013 (Khamis)
05/07/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
27/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Sambungan: Perubahan Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan perubahan sosial yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke.
2.       Menamakan bandar-bandar baru aiaitu Kuching, Miri dan Sibu.
Aras 2: Pelajar dapat:
1.       Membincangkan perubahan sosial yang dilakukan oleh keluarga Brooke.
Konsep dan Istilah
Kerahan tenaga, Raja Putih, Monarki.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersikap kepimpinan cemerlang.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
4.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
5.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial  yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
6.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 3 dan BAND 4 (B3D1E6 dan B3D1E7) dan (B4DIE5 dan B4DIE6) di kelas 2B dan 2C manakala kelas 2M hanya beberapa orang pelajar sahaja yang diuji dengan BAND 3.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
03/07/2013 (Rabu)
04/07/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
27/ Ringkasan Karangan
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 31/33
Tajuk
Isu: Aktiviti Semasa Musim Cuti Persekolahan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mencari isi penting dalam petikan yang diberi berpandukan soalan dengan betul.
2.       Mengubah isi-isi penting  dengan menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.
3.       Mengarang dan meringkaskan isi-isi penting ini menjadi ringkasan karangan yang lengkap.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, buku rujukan B.M, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk meringkaskan karangan.
2.       Guru kemudian memberi petikan karangan dan menyuruh pelajar mencari isi-isi penting berpandukan soalan.
3.       Guru kemudian menyuruh pelajar meringkaskan isi-isi penting yang dicari dengan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal ayat tersebut.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan meringkaskan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


2 comments:

  1. Tahniah.Cikgu telah menyediakan blog RPH yang lengkap dan cukup terperinci. Sikit demi sikit muat naik pautan-pautan yang berkaitan untuk tambah baik blog cikgu. Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph dengan lengkap, kemas dan menarik.

    Kekalkan usaha murni ini.

    ReplyDelete