Thursday 11 July 2013

RPH MINGGU KE-28

RPH MINGGU KE-28. (08.07.2013-12.07.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
08/07/2013 (Isnin)
11/07/2013 (Khamis)
12/07/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
28/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
SBUB Bertapak di Sabah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menamakan nama-nama lain bagi Sabah.
2.       Menceritakan penapakan dan perluasan kuasa barat sehingga pengambilan Sabah oleh SBUB.
3.       Menyenaraikan syarat-syarat yang diberikan oleh kerajaan British untuk menubuhkan SBUB.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran
                 Sabah.
Konsep dan Istilah
Orang Tua, Ketua Anak Negeri, Residensi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Perjuangan mempertahankan maruah Negara Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai kronologi pertapakan Syarikat Borneo Utara British di Sabah.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan melengkapkan PBS yang diberi.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 1 (B1D1E12) di ketiga-tiga kelas.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
08.07.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
28/ Unit 18: Alam Warisan Kita
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk
Frasa Nama, Frasa Kerja, Frasa Adjektif dan Frasa Sendi Nama.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud frasa.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi nama.
  3. Membezakan jenis-jenis frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi nama.
  4. Menggunakan kesemua jenis frasa ini dengan betul dan tepat.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud frasa kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan contoh ayat frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi nama  kepada pelajar.
3.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
09.07.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
28/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk
Cerpen: Sepucuk Surat Daripada Kawan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Menyatakan sinopsis cerpen Sepucuk Surat Daripada Kawan ini.
    2. Memberikan tema, persoalan, latar, plot, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku Antologi Kasut Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas mengenai cerpen Sepucuk Surat Daripada Kawan ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, latar, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
08/07/2013 (Isnin)
10/07/2013 (Rabu)
Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
28/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
Bil Pelajar: 35 (2M)
                : 35 (2C)
                : 33 (2B)
Tajuk
SBUB Mengukuhkan Kuasa Di Sabah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan Carta Organisasi Pentadbiran SBUB.
2.       Menyenaraikan tugas Pegawai Daerah, Ketua Anak Negeri dan Ketua Kampung.
3.       Menyatakan tugas Mahkamah Majistret dan Mahkamah Anak Negeri.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan carata organisasi pentasbiran SBUB.
Konsep dan Istilah
Orang Tua, Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah Majistret.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Sedia mempertahankan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai carta organisasi pentadbiran SBUB dalam bentuk jadual kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
. Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
09/07/2013 (Selasa)
11/07/2013 (Khamis)
12/07/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
28/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
SBUB Mengeksploitasi Hasil Bumi Sabah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan hasil bumi Sabah.

Aras 2: Pelajar dapat:
1.       Menghuraikan jenis-jenis hasil bumi yang terdapat di negeri Sabah.
Konsep dan Istilah
Orang Tua, Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah Majistret.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Sedia mempertahankan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai jenis-jenis hasil bumi yang terdapat di Sabah kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
10/07/2013 (Rabu)
11/07/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
28/ PROGRAM NILAM
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 31/33
Tajuk
PROGRAM NILAM
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Membaca bahan bacaan yang mereka minati
2.       Menambahkan ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
Aktiviti
1.       Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
Refleksi
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam buku NILAM masing-masing.




No comments:

Post a Comment