RPH MINGGU
KE-28. (08.07.2013-12.07.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
08/07/2013 (Isnin)
11/07/2013 (Khamis)
12/07/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
28/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah
Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
SBUB
Bertapak di Sabah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menamakan nama-nama lain bagi Sabah.
2. Menceritakan penapakan dan perluasan kuasa barat sehingga
pengambilan Sabah oleh SBUB.
3. Menyenaraikan syarat-syarat yang diberikan oleh
kerajaan British untuk menubuhkan SBUB.
Aras 2:
1:
Menghuraikan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran
Sabah.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Orang Tua,
Ketua Anak Negeri, Residensi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Perjuangan
mempertahankan maruah Negara Malaysia.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai kronologi pertapakan Syarikat Borneo Utara British
di Sabah.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan
melengkapkan PBS yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut
menguji PBS BAND 1 (B1D1E12) di ketiga-tiga kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
08.07.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Unit 18: Alam Warisan Kita
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Frasa Nama, Frasa
Kerja, Frasa Adjektif dan Frasa Sendi Nama.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati,
kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud frasa kepada
pelajar.
2. Guru menerangkan contoh ayat frasa nama,
frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi nama kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.07.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
28/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Cerpen: Sepucuk Surat
Daripada Kawan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas mengenai cerpen
Sepucuk Surat Daripada Kawan ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
cerpen yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
08/07/2013 (Isnin)
10/07/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45
(2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
28/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah
Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
SBUB
Mengukuhkan Kuasa Di Sabah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan Carta Organisasi Pentadbiran SBUB.
2. Menyenaraikan tugas Pegawai Daerah, Ketua Anak
Negeri dan Ketua Kampung.
3. Menyatakan tugas Mahkamah Majistret dan Mahkamah
Anak Negeri.
Aras 2:
1: Menghuraikan carata organisasi
pentasbiran SBUB.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Orang Tua,
Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah
Majistret.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Sedia
mempertahankan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai carta organisasi pentadbiran SBUB dalam bentuk
jadual kepada pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
. Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B
dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan
2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
09/07/2013 (Selasa)
11/07/2013 (Khamis)
12/07/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
28/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah
Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
SBUB
Mengeksploitasi Hasil Bumi Sabah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan hasil bumi Sabah.
Aras 2: Pelajar dapat:
1. Menghuraikan jenis-jenis hasil bumi yang terdapat di
negeri Sabah.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Orang Tua,
Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah
Majistret.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Sedia
mempertahankan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai jenis-jenis hasil bumi yang terdapat di Sabah kepada
pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10/07/2013 (Rabu)
11/07/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
28/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 31/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengambil bahan bacaan yang
mereka minati untuk dibaca.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar menulis
tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca
dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan
dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam
buku NILAM masing-masing.
|
No comments:
Post a Comment