RPH MINGGU
KE-29. (15.07.2013-19.07.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
15/07/2013 (Isnin)
18/07/2013 (Khamis)
19/07/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
29/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah
Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Perubahan
Sosial SBUB Di Sabah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh SBUB.
2. Menamakan Bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan,
Tawau, Lahat Datu.
Aras 2:
1:
Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di
bawah pentadbiran SBUB.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Orang Tua,
Ketua Anak Negeri, Residensi, Majlis Penasihat, Piagam Diraja.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
dalam membuat keputusan menguntungkan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial SBUB di Sabah.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan
melengkapkan PBS yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut
menguji PBS BAND 2 (B2D1E8) dan BAND 3 (B3D1E8) di ketiga-tiga kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
15.07.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Unit 18: Alam Warisan Kita
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Pola Ayat Dasar
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati,
kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud pola ayat dasar
kepada pelajar.
2. Guru menerangkan jenis-jenis pola ayat
dasar kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon
yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 95%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
16.07.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Sajak: Hari Akhir
Persekolahan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk mendeklamasikan sajak Hari Akhir Persekolahan ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
sajak yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
15/07/2013 (Isnin)
17/07/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah
Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Perubahan Sosial SBUB Di Sabah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh SBUB.
2. Menamakan Bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan,
Tawau, Lahat Datu.
Aras 2:
1:
Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di
bawah pentadbiran SBUB.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Orang Tua,
Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah
Majistret.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Sedia
mempertahankan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial SBUB di Sabah.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan melengkapkan PBS yang
diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan
sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua
hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS
BAND 4(B4DIE6) di hanya dua kelas iaitu 2B dan 2C. Manakala kelas 2M tidak
diuji kerana tidak melepasi band tersebut.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
16/07/2013 (Selasa)
18/07/2013 (Khamis)
19/07/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah
Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Perubahan Sosial SBUB Di Sabah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh SBUB.
2. Menamakan Bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan,
Tawau, Lahat Datu.
Aras 2:
1:
Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di
bawah pentadbiran SBUB.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Orang Tua,
Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah
Majistret.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Sedia
mempertahankan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial SBUB di Sabah.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan
melengkapkan PBS yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan
yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang
ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut
menguji PBS BAND 5(B5DIE4) di hanya dua kelas iaitu 2B dan 2C. Manakala kelas
2M tidak diuji kerana tidak melepasi band tersebut.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
17/07/2013 (Rabu)
18/07/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengambil bahan bacaan yang
mereka minati untuk dibaca.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar menulis
tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca
dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan
dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam
buku NILAM masing-masing.
|
No comments:
Post a Comment