Friday 19 July 2013

RPH MINGGU KE-29

RPH MINGGU KE-29. (15.07.2013-19.07.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
15/07/2013 (Isnin)
18/07/2013 (Khamis)
19/07/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
29/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Perubahan Sosial SBUB Di Sabah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh SBUB.
2.       Menamakan Bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan, Tawau, Lahat Datu.
Aras 2:
         1:    Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di
                 bawah pentadbiran SBUB.
Konsep dan Istilah
Orang Tua, Ketua Anak Negeri, Residensi, Majlis Penasihat, Piagam Diraja.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan dalam membuat keputusan menguntungkan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial SBUB di Sabah.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan melengkapkan PBS yang diberi.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 2 (B2D1E8) dan BAND 3 (B3D1E8)  di ketiga-tiga kelas.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
15.07.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
29/ Unit 18: Alam Warisan Kita
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk
Pola Ayat Dasar
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud ayat dasar.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh ayat-ayat dasar.
  3. Membezakan jenis-jenis pola ayat dasar iaitu (FN+FN), (FN+FK),(FN+FA),(FN+FS).
  4. Menggunakan kesemua jenis pola ayat dasar ini dengan betul dan tepat.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud pola ayat dasar kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis pola ayat dasar kepada pelajar.
3.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 95% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
16.07.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
29/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk
Sajak: Hari Akhir Persekolahan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Menyatakan maksud sajak Hari Akhir Persekolahan ini.
    2. Memberikan tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku Antologi Kasut Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk mendeklamasikan sajak Hari Akhir Persekolahan ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan sajak yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
15/07/2013 (Isnin)
17/07/2013 (Rabu)
Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
29/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
Bil Pelajar: 35 (2M)
                : 35 (2C)
                : 33 (2B)
Tajuk
Sambungan: Perubahan Sosial SBUB Di Sabah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh SBUB.
2.       Menamakan Bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan, Tawau, Lahat Datu.
Aras 2:
         1:    Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di
                 bawah pentadbiran SBUB.
Konsep dan Istilah
Orang Tua, Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah Majistret.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Sedia mempertahankan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial SBUB di Sabah.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan melengkapkan PBS yang diberi.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 4(B4DIE6) di hanya dua kelas iaitu 2B dan 2C. Manakala kelas 2M tidak diuji kerana tidak melepasi band tersebut.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
16/07/2013 (Selasa)
18/07/2013 (Khamis)
19/07/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
29/ BAB 5: Kekayaan Ekonomi Sabah Menarik Minat Syarikat Borneo Utara British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Sambungan: Perubahan Sosial SBUB Di Sabah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh SBUB.
2.       Menamakan Bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan, Tawau, Lahat Datu.
Aras 2:
         1:    Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di
                 bawah pentadbiran SBUB.
Konsep dan Istilah
Orang Tua, Ketua Anak Negeri, Majlis Penasihat, Piagam Diraja, Residensi, mahkamah Majistret.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Sedia mempertahankan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial SBUB di Sabah.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan melengkapkan PBS yang diberi.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut menguji PBS BAND 5(B5DIE4) di hanya dua kelas iaitu 2B dan 2C. Manakala kelas 2M tidak diuji kerana tidak melepasi band tersebut.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
17/07/2013 (Rabu)
18/07/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
29/ PROGRAM NILAM
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
Tajuk
PROGRAM NILAM
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Membaca bahan bacaan yang mereka minati
2.       Menambahkan ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
Aktiviti
1.       Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
Refleksi
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam buku NILAM masing-masing.





No comments:

Post a Comment