RPH MINGGU
KE-30. (22.07.2013-26.07.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
22/07/2013 (Isnin)
25/07/2013 (Khamis)
26/07/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
30/ BAB 6: British Mengekspoit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Kegiatan
Pertanian Perdagangan
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud pertanian dagangan.
2. Menyatakan bentuk pertanian yang dijalankan di
Negara kita.
3. Menyenaraikanjenis pertanian sara diri dan pertanian
dagangan di Negara kita.
Aras 2:
1:
Mengklasifikasikan kegiatan-kegiatan ekonomi yang terdapat di
Negara
Kita.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pertanian
dagangan, sara diri
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Memanfaat
pelbagai khazanah Negara Malaysia.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
maksud eksploitasi dan Pertanian Dagangan kepada pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan
melengkapkan latihan yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
22.07.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ PBS
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
BAND 4: Karangan: Kawasan Tumbuhan Semulajadi Tidak Patut
Dicemari Oleh Aktiviti
Manusia
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis dan kertas soalan PBS.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tajuk karangan kepada
pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar mencari isi-isi
karangan.
3. Guru kemudian memberi latihan PBS kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan PBS
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan PBS yang telah diberikan kepada mereka. Band yang
diuji ialah B4DT1E1. Walaubagaimanapun, latihan PBS terpaksa disambung pada
waktu P&P seterusnya.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
23.07.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ PBS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Sambungan: BAND 4: Karangan: Kawasan Tumbuhan Semulajadi Tidak
Patut Dicemari Oleh Aktiviti Manusia.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks, Buku Rujukan
dan Kertas Soalan PBS.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan tajuk karangan kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar mencari isi-isi
karangan.
3. Guru kemudian memberi latihan PBS kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan PBS
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan PBS yang telah diberikan kepada mereka. Bnad yang
diuji ialah Band ( B4DT1E1). Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan
di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
22/07/2013 (Isnin)
24/07/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ BAB 6: British Mengeksploit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
Tanaman Baru
Mantapkan Ekonomi British
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan jenis-jenis tanaman baru yang ditanam
oleh British.
Aras 2:
1:
Menghuraikan jenis-jenis tanaman baru ini.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pertanian
dagangan, sara diri.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Memelihara
dan memanfaatkan khazanah Negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai Tanaman Baru yang diperkenalkan oleh British.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan
melengkapkan PBS yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
23/07/2013 (Selasa)
25/07/2013 (Khamis)
26/07/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ BAB 6: British Mengeksploit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Perkembangan
Perusahaan Getah.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan latar belakang penanaman getah di
Negara kita.
2. Menyatakan faktor yang mempengaruhi perkembangan getah
di Negara kita.
Aras 2:
1:
Membincangkan keberkesanan Rancangan Sekatan Stevenson.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Sara diri,
ekonomi dagangan, ekonomi tradisional, meramu.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
khazanah Negara Malaysia.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perkembangan perusahaan getah Malaysia kepada
pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang
ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
24/07/2013 (Rabu)
25/07/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ PBS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
|
Tajuk
|
BAND4: Kebaikan Dan
Keburukan Internet.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
petikan PBS yang diberi.
2. Menyenaraikan
kebaikan dan keburukan internet secara berkumpulan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengedarkan bahan PBS kepada
pelajar.
2. Guru kemudian memabahagikan pelajar
kepada 8 kumpulan iaitu 4 kumpulan mencari kebaikan dan 4 lagi mencari
keburukan.
3. Setiap kumpulan perlu menghantar wakil
untuk membahaskan kebaikan dan keburukan internet.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan PBS yang telah diberikan kepada mereka. Bnad yang
diuji ialah Band ( B4DL1E1). Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan
di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment