RPH MINGGU
KE-34. (19.08.2013-24.08.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
19/08/2013 (Isnin)
22/08/2013 (Khamis)
23/08/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
34/ BAB 6: British Mengekspoit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Perkembangan
Ekonomi Membawa Perubahan dan Perkembangan Landasan Keretapi Kereta Api
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan faktor-faktor yang membawa kepada
perkembangan ekonomi.
2. Menyenaraikan 2 cara kemasukan buruh luar ke Tanah
Melayu.
Aras 2:
1:
Membincangkan perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pertanian
dagangan, sara diri, ekonomi tradisional dan dagangan modal, meramu, sistem
kontrak dan sistem kangani.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Memanfaat
pelbagai khazanah Negara Malaysia.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
perkembangan ekonomi yang membawa kepada perubahan sosiol budaya penduduk
Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing dan
melengkapkan latihan PBS yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai pengangkutan awam yang terdapat di Malaysia seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Pelajar di
ketiga-tiga kelas juga melengkapkan latihan PBS yang diberi. Band yang diuji
ialah B2D1E10.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
19.08.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ Unit 20:Jelapang Padi Kita
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Ayat Tanya
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud ayat tanya kepada
pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina ayat tanya
dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di
kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
20.08.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
KOMSAS: Cerpen Yuran
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
2.
Memberikan tema, persoalan, nada, bentuk dan
ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks, Buku Rujukan
dan Kertas Soalan PBS.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali kisah cerpen Yuran ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, plot,latar,
bentuk dan ciri-ciri cerpen, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
cerpen yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di
kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
19/08/2013 (Isnin)
21/08/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ BAB 6: British Mengeksploit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
Perkembangan
Jalan Raya dan Kemajuan Pengangkutan Laut dan Udara
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan kawasan-kawasan yang mempunyai
rangkaian jalan raya.
2. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan laut dan udara.
Aras 2:
1:
Menghuraikan perkembangan jalan raya dan pengangkutan laut dan udara.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pertanian
dagangan, sara diri, ekonomi tradisional dan dagangan modal, meramu, sistem
kontrak dan sistem kangani
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Memelihara
dan memanfaatkan khazanah Negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perkembangan jalan raya dan perkembangan
pengangkutan laut dan udara kepada pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuta latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan
sedia ada pelajar mengenai pengangkutan darat dan udara seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
20/08/2013 (Selasa)
22/08/2013 (Khamis)
23/08/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45
(2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ BAB 6: British Mengeksploit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Kemajuan
Perkhidmatan Kesihatan dan Kemudahan Asas Lain.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan jenis-jenis kemajuan perkhidmatan
kesihatan, empangan dan terusan yang dibina.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kemajuan perkhidmatan kesihatan dan kemudahan asas
lain.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Sara diri,
ekonomi dagangan, ekonomi tradisional, meramu, dwiekonomi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
khazanah Negara Malaysia.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai kemajuan perkhidmatan kesihatan dan kemudahan asas
lain.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
21/08/2013 (Rabu)
22/08/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
34/ KARANGAN
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
|
Tajuk
|
Karangan Surat Rasmi:
Masalah Jalan Raya yang Berlubang-lubang.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Menulis
karangan Surat Rasmi dengan format yang betul.
2. Menghuraikan
isi-isi karangan dengan menggunakan perkataan yang sesuai dan tepat.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan format karangan Surat
Rasmi yang mesti dipatuhi kepada pelajar.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar menyalin
format tersebut dan menyalin rangka karangan yang telah diberi.
3. Pelajar kemudian menyalin format karangan
tersebut dan melengkapkan karangan ini berdasarkan rangka yang telah
diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan karangan yang
telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
SEMUA MATAPELAJARAN
|
SEMUA TINGKATAN 1 HINGGA 6
|
|
Tarikh/Hari
|
24/08/2013 (Sabtu)
|
|
Minggu/Tunjang
|
34
|
|
Perkara
|
Gotong
Royong Sekolah SMKK Serian bersama PIBG.
|
No comments:
Post a Comment