RPH MINGGU
KE-36. (02.09.2013-06.09.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
02/09/2013 (Isnin)
05/09/2013 (Khamis)
06/09/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
36/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
7.3 Rentap
Wira Sarawak: Agi Idup, Agi Ngelaban
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Rentap.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Rentap.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Rentap.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar
belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Rentap.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sarawak seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02.09.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Unit 22: Tukang Emas
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Susunan Ayat Tunggal
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud ayat tunggal
kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina ayat
tunggal dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan ayat
tunggal kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
03.09.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
36/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
KOMSAS: Sambungan: Cerpen Trauma Embah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
2.
Memberikan tema, persoalan, nada, bentuk dan
ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks, Buku Rujukan
dan kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali kisah cerpen Trauma Embah ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, plot,latar,
bentuk dan ciri-ciri cerpen, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
cerpen yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
02/09/2013 (Isnin)
04/09/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
36/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
7.4. Sharif
Masahor Wira Sarawak
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Sharif Masahor.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Sharif
Masahor.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Sharif Masahor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Sharif Masahor.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sarawak seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
03/09/2013 (Selasa)
05/09/2013 (Khamis)
06/09/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
36/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
7.5 Dato’
Maharaja Lela Pejuang Kebanggaan Perak.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Dato Maharaja Lela.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Dato
Maharaja Lela.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Dato Maharaja Lela.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat patriotik
iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan
penentangan Dato Maharaja Lela di Perak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
04/09/2013 (Rabu)
05/09/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
36/ KARANGAN
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
|
Tajuk
|
Sambungan: Karangan
Surat Rasmi: Masalah Jalan Raya yang Berlubang-lubang.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Menulis
karangan Surat Rasmi dengan format yang betul.
2. Menghuraikan
isi-isi karangan dengan menggunakan perkataan yang sesuai dan tepat.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama, kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan format karangan Surat
Rasmi yang mesti dipatuhi kepada pelajar.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar menyalin
format tersebut dan menyalin rangka karangan yang telah diberi.
3. Pelajar kemudian menyalin format karangan
tersebut dan melengkapkan karangan ini berdasarkan rangka yang telah
diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan karangan yang
telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment