Sunday 8 September 2013

RPH MINGGU KE-36

RPH MINGGU KE-36. (02.09.2013-06.09.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
02/09/2013 (Isnin)
05/09/2013 (Khamis)
06/09/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
36/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
7.3 Rentap Wira Sarawak: Agi Idup, Agi Ngelaban
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Rentap.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Rentap.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Rentap.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Rentap.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sarawak seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
02.09.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
36/ Unit 22: Tukang Emas
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk

Tatabahasa: Susunan Ayat Tunggal
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud ayat tunggal.
  2. Membezakan jenis-jenis ayat tunggal.
  3. Menulis ayat tunggal mengikut jenisnya dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud ayat tunggal kepada pelajar.
2.       Guru menyuruh pelajar membina ayat tunggal dengan betul.
3.       Guru kemudian memberi latihan ayat tunggal kepada pelajar.
4.       Pelajar membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
03.09.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
36/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk

KOMSAS: Sambungan: Cerpen Trauma Embah
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menceritakan kembali cerpen Trauma Embah ini dengan cara mereka sendiri.
2.       Memberikan tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
  1. Membuat latihan yang berkaitan dengan cerpen ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku Teks, Buku Rujukan dan kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali kisah cerpen Trauma Embah ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot,latar,  bentuk dan ciri-ciri cerpen,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
02/09/2013 (Isnin)
04/09/2013 (Rabu)
Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
36/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 35 (2M)
                  : 35 (2C)
                  : 33 (2B)
Tajuk
7.4. Sharif Masahor Wira Sarawak
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Sharif Masahor.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Sharif Masahor.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Sharif Masahor.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Sharif Masahor.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sarawak  seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
03/09/2013 (Selasa)
05/09/2013 (Khamis)
06/09/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
36/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
7.5 Dato’ Maharaja Lela Pejuang Kebanggaan Perak.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Dato Maharaja Lela.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Dato Maharaja Lela.

Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Dato Maharaja Lela.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Dato Maharaja Lela di Perak.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
04/09/2013 (Rabu)
05/09/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
36/ KARANGAN
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
Tajuk
Sambungan: Karangan Surat Rasmi: Masalah Jalan Raya yang Berlubang-lubang.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan Surat Rasmi dengan format yang betul.
2.       Menghuraikan isi-isi karangan dengan menggunakan perkataan yang sesuai dan tepat.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama, kemasyarakatan dan kerajinan.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan format karangan Surat Rasmi yang mesti dipatuhi kepada pelajar.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar menyalin format tersebut dan menyalin rangka karangan yang telah diberi.
3.       Pelajar kemudian menyalin format karangan tersebut dan melengkapkan karangan ini berdasarkan rangka yang telah diberikan oleh guru.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan karangan  yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.





No comments:

Post a Comment