RPH MINGGU
KE-35. (26.08.2013-30.08.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
26/08/2013 (Isnin)
29/08/2013 (Khamis)
30/08/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
35/ BAB 6: British Mengekspoit
Ekonomi
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Kemunculan
dan Perkembangan Bandar Baru dan Kepelbagaian Pendidikan dalam Masyarakat
Berbilang Kaum.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan kawasan-kawasan bandar yang mengalami
perkembangan.
2. Menyenaraikan dua jenis sistem pendidikan yang
diperkenalkan oleh British.
Aras 2:
1:
Membincangkan perkembangan pendidikan yang diperkenalkan oleh
British.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pertanian
dagangan, sara diri, ekonomi tradisional dan dagangan modal, meramu, sistem
kontrak dan sistem kangani.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Memanfaat
pelbagai khazanah Negara Malaysia.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
perkembangan bandar baru dan perkembangan pendidikan dalam masyarakat
berbilang kaum.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
26.08.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Unit 21: Sumber Mineral
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Ayat Seruan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud ayat seruan
kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina ayat seruan
dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan ayat seruan
kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di
kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
27.08.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
35/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
|
Tajuk
|
KOMSAS: Cerpen Trauma Embah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
2.
Memberikan tema, persoalan, nada, bentuk dan
ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks, Buku Rujukan
dan kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali kisah cerpen Trauma Embah ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, plot,latar,
bentuk dan ciri-ciri cerpen, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
cerpen yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di
kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
26/08/2013 (Isnin)
28/08/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
35/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
7.1.
Perjuangan Mengembalikan Kedaulatan Kedah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan perjuangan pemimpin setempat menentang
penjajah.
2. Menyenaraikan sebab pemimpin setempat menentang
British.
Aras 2:
1:
Mengklasifikasikan mengikut lokasi, sebab dan tujuan perjuangan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
perjuangan mengembalikan kedaulatan Kedah.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Kedah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
27/08/2013 (Selasa)
29/08/2013 (Khamis)
30/08/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
35/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Dol Said Pahlawan
Naning.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Dol Said.
2. Menyatakan faktor-faktor penentangan Dol Said di
Naning.
Aras 2:
1:
Menghuraikan perjuangan Dol Said dalam membebaskan daerah Naning
dari cengkaman British
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang dan perjuangan Dol Said dalam
membebaskan daerah Naning.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
29/08/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Ujian Diaknostik
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
|
Tajuk
|
Ujian Daiknostik Bahasa
Inggeris.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E tidak berjalan seperti yang
dirancang. Kedua-dua kelas mengambil ujian diaknostik Bahasa Inggeris.
P&p akan disambung pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment