Sunday 1 September 2013

RPH MINGGU KE-35

RPH MINGGU KE-35. (26.08.2013-30.08.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
26/08/2013 (Isnin)
29/08/2013 (Khamis)
30/08/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
35/ BAB 6: British Mengekspoit Ekonomi
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Kemunculan dan Perkembangan Bandar Baru dan Kepelbagaian Pendidikan dalam Masyarakat Berbilang Kaum.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                            
1.       Menyatakan kawasan-kawasan bandar yang mengalami perkembangan.
2.       Menyenaraikan dua jenis sistem pendidikan yang diperkenalkan oleh British.
Aras 2:
         1:    Membincangkan perkembangan pendidikan yang diperkenalkan oleh
                British.
Konsep dan Istilah
Pertanian dagangan, sara diri, ekonomi tradisional dan dagangan modal, meramu, sistem kontrak dan sistem kangani.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Memanfaat pelbagai khazanah Negara Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perkembangan bandar baru dan perkembangan pendidikan dalam masyarakat berbilang kaum.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar menganai negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
26.08.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
35/ Unit 21: Sumber Mineral
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk

Tatabahasa: Ayat Seruan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud ayat seruan.
  2. Membezakan jenis-jenis ayat seruan.
  3. Menulis ayat seruan dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud ayat seruan kepada pelajar.
2.       Guru menyuruh pelajar membina ayat seruan dengan betul.
3.       Guru kemudian memberi latihan ayat seruan kepada pelajar.
4.       Pelajar membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan  yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
27.08.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
35/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Tajuk

KOMSAS: Cerpen Trauma Embah
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menceritakan kembali cerpen Trauma Embah ini dengan cara mereka sendiri.
2.       Memberikan tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerpen ini.
  1. Membuat latihan yang berkaitan dengan cerpen ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku Teks, Buku Rujukan dan kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali kisah cerpen Trauma Embah ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot,latar,  bentuk dan ciri-ciri cerpen,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan  yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
26/08/2013 (Isnin)
28/08/2013 (Rabu)
Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
35/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 35 (2M)
                : 35 (2C)
                : 33 (2B)
Tajuk
7.1. Perjuangan Mengembalikan Kedaulatan Kedah
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                            
1.       Memerihalkan perjuangan pemimpin setempat menentang penjajah.
2.       Menyenaraikan sebab pemimpin setempat menentang British.
Aras 2:
         1:    Mengklasifikasikan mengikut lokasi, sebab dan tujuan perjuangan.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perjuangan mengembalikan kedaulatan Kedah.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Kedah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
27/08/2013 (Selasa)
29/08/2013 (Khamis)
30/08/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
35/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Dol Said Pahlawan Naning.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                            
1.       Menyatakan latar belakang Dol Said.
2.       Menyatakan faktor-faktor penentangan Dol Said di Naning.

Aras 2:
         1:    Menghuraikan perjuangan Dol Said dalam membebaskan daerah Naning
                dari cengkaman British
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang dan perjuangan Dol Said dalam membebaskan daerah Naning.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
29/08/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
35/ Ujian Diaknostik
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 30/33
Tajuk
Ujian Daiknostik Bahasa Inggeris.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E tidak  berjalan seperti yang dirancang. Kedua-dua kelas mengambil ujian diaknostik Bahasa Inggeris. P&p akan disambung pada minggu hadapan.





No comments:

Post a Comment