RPH MINGGU
KE-37. (09.09.2013-13.09.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
09/09/2013 (Isnin)
12/09/2013 (Khamis)
13/09/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
37/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
7.6 Yamtuan
Antah Mempertahankan Kedaulatan Seri Menanti
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Yamtuan Antah.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Yamtuan
Antah.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Yamtuan Antah.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Yamtuan Antah.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sembilan seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.09.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Unit 23: Sastera Tradisional
Warisan Bangsa
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Ayat Aktif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud ayat aktif kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina ayat aktif
dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan ayat aktif
kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10.09.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
KOMSAS: Prosa Tradisional: Hikayat Marakarma.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
2.
Memberikan sinopsis, tema, persoalan, plot, watak
dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam prosa
tradisional ini.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks, Buku Rujukan
dan kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali kisah Hikayat Marakarma ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari sinopsis, tema, persoalan, plot, latar, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
prosa tradisional yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
09/09/2013 (Isnin)
11/09/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
7.7. Dato’
Bahaman Pahlawan Pahang.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Dato’ Bahaman.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Dato
Bahaman.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Dato Bahaman.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang,
faktor, peristiwa dan kesan penentangan Dato Bahaman.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Pahang seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
10/09/2013 (Selasa)
12/09/2013 (Khamis)
13/09/2013 (Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
7.8 Mat
Salleh Menyanggah SBUB.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Mat Salleh.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Mat Salleh.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Mat Salleh.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan
Mat Salleh di Sabah.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
11/09/2013 (Rabu)
12/09/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ KARANGAN
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 E: 32/33
|
Tajuk
|
Karangan Fikyen Sains:
Makhluk Asing.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Menulis
karangan ini berdasarkan imaginasi masing-masing dengan menggunakan
pengetahuan sains yang sedia ada.
2. Menghuraikan
isi-isi karangan dengan menggunakan perkataan yang sesuai dan tepat.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama, kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan pengalaman pelajar dengan
topk pengjaran pada hari ini.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar
berimaginasi dengan topik pengajaran.
3. Guru membantu pelajar membuat rangka
karangan berdasasarkan imaginasi masing-masing.
4. Pelajar kemudian melengkapkan karangan
ini berdasarkan rangka yang telah diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan karangan yang
telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment